nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Tisdagens träning

6 kommentarer

20130305-164445.jpg

Så blev det visst inte det inplanerade KB-passet med kollegan, men nog överlever man ändå när veckans bästa muskelgrupp står på ordinarie schemat? Bröst och triceps alltså. Ett bra sådant dessutom, trots att jag laddat upp lite halvkasst. Idag var axeln riktigt medgörlig – och för första gången sedan typ september/oktober klarade den av att göra dipps. Ni anar inte vilken underbar känsla det är när det inte längre gör ont och man blir så förvånad att man nästan trillar av pinn!? Visserligen var det kanske ingen större dipps-bedrift, men det gör verkligen ingenting. För inte så himla längesen kunde jag inte ens göra EN ENDASTE utan att smärtan fick mig att nästan kasta upp. Jag skojar inte ens lite. Så även om jag är långtifrån återställd i höger axel så är jag på väg, en bra bit, och det gör mig så fånigt glad!

Passet idag:

  • Rak hantelpress – 6 set till failure (inte så långt bort från PB-vikten nu! Joy!)
  • Bröstpress i c.c – 3 olika varianter/vinklar, 2 set av varje.
  • Dipps – 2×10 (vågade inte utmana ödet riktigt även om axeln var ok..)
  • Triceps push downs – 3 set till failure
  • Triceps kick backs med hantel/ Skullcrusher – superset

Och bara lite på skoj slängde jag in lite mage på slutet; två plankvarianter, benlyft och raka+sneda crunches. Har börjat tycka det är riktigt kul att mörda den där magen, vad hände där?🙂

NU: Back to work!

6 thoughts on “Tisdagens träning

  1. Härligt pass:) Nu ska man själv till gymmet!

  2. Hejsan, J Jag är byggd så jag har jätte smal midja och sen mer bastanta och grova armar och ben, jag hade velat ha mer slanka, muskliga armar. Jag är 168 lång och väger 53 kg, så med andra ord är jag inte alls överviktig eller liknande. Men hade velat ha snyggare armar. Om jag tränar tymgder för armarna kommer de byggas muskler under mitt ”fett” på armarna, eller kommer det hjälpa mig att få smala och snygga armar. Min kompis säger till mig att jag måste gå ner i vikt för att få smalare armar, men det vill jag ej, för jag går bara ner i midjemått då och där är jag redan jätte liten……. hur gör jag för att få smala slanka armar muskliga armar? vill inte att muskler under det fett jag har. Tack på förhand!

    • ps. like your blog alot!

    • Hej Cornelia!

      Åh vad jag önskar jag kunde ge dig ett bra svar på den här frågan och samtidigt göra dig megaglad.
      För det första är det svårt för mig att ge ett riktigt bra svar utan att veta vad jag har att gå efter, mer än det du skriver som också är ganska subjektivt. Kroppen fungerar ju som så att den har sina fettdepåer där den lagrar mer underhudsfett än på andra ställen och för tjejer är ett utav dom ställena ofta armarna (runt triceps) och låren – som du ju själv verkar mena i din kommentar. När man då redan är naturligt ”smal” kan de fettdepåerna vara en riktig pain in the ass att göra sig av med. Beroende på hur långsiktigt du vill arbeta kan du ju göra olika saker, men oavsett HUR du väljer att göra dig av med underhudsfett på kommer du likväl aldrig kunna välja vartifrån fettet försvinner.

      Min kropp fungerar som så att jag mest lagrar kring lår/rumpa, sen armar, mage och sist midjan. Min midja har alltid varit väldigt markerad oavsett om jag går upp i vikt, men det är också alltid där jag tappar först och mest. Armar och ben är SVÅRA att få till och tar tid och kräver jobb. Och jag kan tänka mig utifrån din beskrivning att det är lite så det kanske är för dig med?
      Det finns egentligen bara två saker jag kan säga:
      1) Fortsätt bygga muskler – var inte rädd för musklerna som byggs runt armar, du kommer INTE se ut som Arnold utan snarare ”svarvas” armarna mer. Långsiktigt kan det här även hjälpa dig att tappa fett runt om musklerna.
      2) Se över kosten/konditionsträna mer för att tappa i fettprocent mer kortsiktigt men kanhända snabbare – men återigen; du kommer inte kunna välja vart fettet försvinner först. Midjan blir sannolikt mindre, men förr eller senare kommer även armar/ben hänga på. Frågan är här hur mycket du egentligen vill tappa?

      Lycka till och jag hoppas du kommer dit du vill🙂

Kommentera

