nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Mental styrketräning?

3 kommentarer

mental strength

Här ligger jag i soffan och varvar ned till Passengers sköna röst. Nedvarvning. Jag har lovat mig själv att bli mycket bättre på det – som jag var förr i tiden. Innan jag blev så jädrans duktig på att oroa mig inför framtiden. Och visst var det mycket lättare att ta motvinden då, att stå fast och bestämd och kämpa sig igenom. Min motståndskraft, den mentala styrkan, får näring så. Jag tränar den på gymmet, föder den under vilan. För mental styrka i all ära, men gör man aldrig något för att fylla på den så tar även den slut förr eller senare. Som med så mycket annat. Och det är nog kanske det som varit det kämpigaste med hela den här hösten/vintern som passerat – jag har inte funnit tid eller lugn nog att ta hand om den delen av mig själv. Den där allra viktigaste av delar som ofta är livsavgörande.

Det är kämpigt att ta sig tillbaks. Jag kommer aldrig någonsin sticka under stol med den saken. Det är otroligt kämpigt, både fysiskt och mentalt. Många gånger tycker jag faktiskt att det är svårare att ta sig tillbaks nu, när man vet hur bra formen en gång känts och har fantastiska prestationer att jämföra med, än den där allra första gången jag gav mig in i fighten. Jag hade ju inte något bättre att jämföra med då, bara sämre. Men det är ju så. Man faller som hårdast när man flugit som högst. Och det är ju därför det är så jädrans viktigt att ta hand om den mentala rösten. För nej, den kommer inte av sig själv. Det är lika mycket styrketräning i att få den att bli stark, som det är när man jobbar med kroppen. Ibland kanske mer. För det finns så satans mycket därute i världen som gör sitt allra bästa för att besegra ens inre styrka och tron på sig själv. Och just därför är det så väldigt viktigt att ta hand om sig och sitt inre.

Så, jag kommer återinföra mina mer eller mindre ”tysta helger”. Och ta minst en timme varje kväll, innan jag går och lägger mig, bara för att andas ut.  Ta tid för mig och det som stärker mitt inre. Vara utomhus mer, njuta av frisk luft och vackra vyer. Stänga av tv:n, datorn och lägga mobilen åt sidan – byta ut allt mot böcker. Lyssna på musik medan jag ligger i en solfläck på golvet och bara njuta av att känna värmen mot min hud. Skriva dagbok igen – för att bättre se mönster i mitt beteende, för att ventilera, för att utvecklas och växa. Ta upp målandet på nytt, det färgglada och otvungna. Det som föds ut spontaniteten och känslor, snarare än planering och tankar. Spendera tid med vänner och familj som hamnat i bakgrunden de senaste månaderna. Och jag vill, som jag tidigare nämnt, få in yoga i mitt liv. Lära mig på riktigt.

Avsätter ni tid för att varva ned? Och tränar ni någonsin er mentala styrka?

3 thoughts on “Mental styrketräning?

  1. Jag försöker men är dålig i perioder, tyvärr! Jag vet att jag behöver tysta stunder, medition, reflektion, läsa insiktsfulla texterosv men oftast är det tyvärr det som prioriteras bort först. Jag går ialla fall i terapi varannan vecka vilket är en investering i sig själv och väldigt givande. Måste bli bättre med stillheten också men just nu är det svårt när jag och min sambo bor på 22 kvm…..

  2. Jag jobbar också stenhårt med detta. Att liksom pausa och stänga av. ”Tysta helger” är perfekt att försöka göra till vana, eftersom helger kommer sådär härligt regelbundet😉
    Nu när man är ny på det här med PT så kan det bli så jäkla instensivt eftersom (i alla fall jag) inte hittat alla strategier på hur man gör träningsplaneringar och pappersarbete mest effektivt. Saker som egentligen borde ta max 1 timme kan ta mig flera timmar och så stressar man upp sig för att man är så långsam.
    Återhämtning är ju verkligen the shit. Det vet ju vi som tränar, men ändå måste man tvinga sig till det ibland. Det hänger ju ihop lite det där med fysisk överträning, fast att detta är mentalt. Och vid överträning är det ju inte träningen i sig som är det onda, utan bristen på återhämtning..

    Det där med att läsa böcker är verkligen en bra grej. Den kör jag också på😀

  3. Hej!
    Jaja, klart jag avsätter tid för mig själv, mental utveckling, samt gärna någon form av kontemplation. Ensamhet osv. I need it, jag ”växer” och återhämtar mig då. Bort från ytlighetens fönster. Böckernas värld gillar jag också. Jag lär mig så mycket av dom! Klokhet OCH Jag tar mig tid för promenader när solen är framme (oavsett hur mkt jag har att göra). Jag lyssnar mycket på intressanta föreläsningar / podcast / personlig utveckling samtidigt. Igår kväll var det tidig sängdags och jag lägger mig och lyssnar på något bra istället osv. Jag går gärna upp någon halvtimme tidigare och funderar över vart jag vill etc. Förbereder mig mentalt för dagen etc.

    Men jag lider också av för mycket att göra, för många saker jag vill hinna med. Därför har jag satt igång och rensa, jag måste prioritera vad som är viktigast i mitt liv och dumpa vissa saker. Nothing great ever comes witout sacrife eller hur var det? Det känns som jag närmar mig rätt stig i detta liv av möjliga vägar att ta.

    Så sant som du säger, det mentala, tänkande bör också tränas för inte slappa till🙂

Kommentera

