nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Läsarfråga om kastanjer

2 kommentarer

”Hej! Älskar din blogg. Har en fråga angående kost.
Jag undrar hur nyttigt det är med kastanjer, typ rostade?
Läser aldrig något om kastanjer och liknande, är det nyttigt, eller är det onyttigt?
ska man jämnföra det med nötter, eller är det mer som potatis?

Min mamma är vegitarian och brukar göra biffar på det, som ersättning för kött lixom. men som jag har läst så verkar de ha mer kolhydrater än protein, så känns som om hon då skulle äta ”potatis med potatis” lixom om hon äter dessa bittarna. Eller är det en proteinrik källa? Varför äter eller använder inga som tränar mycket detnna underbar ”nöt” eller vad det nu är? ÄR helt fantastiskt god juh?

Tack För en fin blogg btw!”

Fick denna fråga från Cornelia angående kastanjer och tänkte jag skulle besvara den så att alla ser – man vet ju aldrig om det finns någon annan därute som undrar.

Jag måste erkänna att jag aldrig ätit en kastanj i mitt liv, än mindre funderat särskilt mycket över att ta in det i min kost. Jag har nog aldrig funderat över kastanjer alls faktiskt (om man ska bortse från när jag gick i högstadiet och vi såg nån liten film på franskalektionen där dom åt kastanjglass, eller det rent estetiska med kastanjer). Så det första jag gjorde när jag skulle besvara den här frågan var helt enkelt att klicka in på livsmedelsverkets hemsida. Där kan man enkelt och snabbt söka på de livsmedel man funderar över och få fram en utförlig lista av deras innehåll och näringsvärde. Busenkelt och supersmart!

Kastanjen är kort och gott en nöt som kan användas till konfekt, rostas (detta är framförallt poppis i England, Frankrike och Italien), kokas, malas till kastanjemjöl och säkert mycket annat. Jag skulle dock inte vilja kalla det direkt jämförbart rent näringsvärdesmässigt med nötter såsom tex sötmandlar, cashew, valnötter, etc då de generellt innehåller betydligt mer fett än kastanjer. Om det är jämförbart med potatis? Nja. Det kanske beror på hur man vill se det, men fortsätter vi att snacka näringsvärde så innehåller potatis betydligt mindre kalorier per 100 gram och även ganska mycket färre kolhydrater. För att göra det så enkelt som möjligt:

20130123-131344.jpg

Så – sammanfattningsvis – är kanske inte kastanjen den största proteinkällan då den i huvudsak innehåller mer kolhydrater än proteiner till skillnad från tex sötmandeln. Så kanske är det bättre att ”kolhydratsladda” på kastanjer än att tänka sig det som en höglistad proteinkälla?🙂 Nyttig eller onyttig? Jag säger som jag alltid säger – det beror alltid på vad du jämför med och vad du tittar efter. Kalorimässigt är den bättre än sötmandeln/många andra nötter – om det är kalorier man räknar. Är man aktsam med kolhydrater kanske det är bättre att äta mandlarna. Är du på jakt efter protein kanske mandlarna också är bättre alternativet i det här fallet. Vill du ha minimalt med kalorier till din biff på middagen, ja då är potatisen bättre än kastanjerna. Förstår ni mitt resonemang?

Kort och gott – ingenting är så onyttigt att du aldrig kan äta det, men ingenting är heller så nyttigt att du alltid kan äta det. Så det handlar helt och hållet om vad det är du är ute efter, vad som passar bäst för dina ev. träningsmål, vad du har för preferenser och att hitta en bra balans mellan alltihop🙂 Och är du osäker på om dina livsmedel är bra eller dåliga näringsmässigt – kika då in på livsmedelsverket och ta reda på det! Där kan du även finna en mer utförlig lista över tex vitaminer och mineraler som kastanjer innehåller.

2 thoughts on “Läsarfråga om kastanjer

  1. Jag skulle egentligen varit klar med min PT och KR(kostrådgivare är för långt)utbildning nu men var tvungen att i sista minuten ställa in(livet kom emellan) och har tänkt på det här med upplägget mot/med kunden. Jag frågade en bekant som är PT och KR och han svarade att han tar betalt för att ge kunden ett typupplägg, det är för jobbigt att göra det individanpassat ansåg han.
    Nu är det ju upp till var och en och kunden att efterfråga men jag skulle bli besviken som kund om jag betalade för ett upplägg och att det sedan inte var anpassat efter mig.
    Hur tänker du på det?
    Hur lägger du upp det med kostrådgivningen?

    • Jag är helt med på ditt resonemang – och ja – som kunde skulle även jag bli besviken om jag inte kände att upplägget var anpassat efter mig, mina behov, mål och mitt liv. Alla har inte samma mål, förutsättningar eller ens viljan att lägga ner lika mycket tid/energi på kost/träning och jag anser väldigt starkt att man som PT måste respektera det och försöka gå dom till mötes. Det betyder inte att man behöver ge vika på hur viktigt det är med en balanserad kost och träning.

      Jag förstår samtidigt honom – för det ligger ju någonting i att det är tidskrävande att anpassa alla upplägg efter individ. MEN samtidigt får man alltid tänka på att kunden faktiskt lägger en ganska stor summa pengar på PT-pass när man skaffar en PT och för många därute är det någonting som kan kännas rätt ordentligt i plånboken. Jag tycker det är fel att då inte se till att en kund får valuta för sina pengar.

      Betyder det sen att ALLA kommer ha upplägg som ser HELT olika ut? Nej. Betyder det att ingen kommer göra samma övningar? Absolut inte. Betyder det att jag kommer säga till alla mina klienter att käka kvarg tre gånger om dagen och skippa alla kolhydrater? Knappast. MEN det betyder att det ALLTID finns en tanke bakom mina program och kostråd som är tänkt att passa för individens mål och behov. Utvecklar man en bra struktur på hur man jobbar tror jag att det kan upplevas som mycket mindre jobbigt att då göra program/kostupplägg mer personligt anpassade.

      Det heter trots allt PERSONLIG tränare. Och jag kommer göra mitt bästa för att se till att varje individ jag tränar också ska känna att jag lagt tid och eftertanke på de råd och upplägg jag ger dom.

      Hänger du med?🙂 Tack för en intressant fråga!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s