nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Årskrönikan – del 3

2 kommentarer

Nu kommer vi kvartalet jag och min kropp mådde som sämst. Kvartalet som jag tidigare nämnt visade på samtliga överträningssymptom.

Juli

Det var nu axeln till slut sa ifrån på riktigt, mitt under ett ryggpass och efter det började motivationen sakta sjunka. Jag testade att ändra träningsupplägg, funderade på att börja springa och tänkte mycket över yoga. Var väldigt stressad, väldigt ofta – både pga mycket jobb, ond axel och en allt slitnare kropp. Började köra med ”tysta helger” där jag stängde av helt. Datorn, i princip mobilen och tog tid för mig själv. Lördagar spenderades ofta på olika läktare när jag fortsatte kära ner mig i den amerikanska fotbollen. Och jag spenderade sjukt mycket pengar på korsord! Gick inte en dag utan att jag satt där med pennan i högsta hugg. Det var också den månaden då jag och Viking bestämde oss för att satsa – inte på träningen utan på oss.

juli

Augusti

Jag började nu snabbt närma mig kulmen på min ”svacka”. Jag vantrivdes på jobbet, var ofta förkyld, grät mycket, fick enorma humörsvängningar och sov dåligt. Hjärnspökena härjade i min trötta, stressade hjärna, kroppen tappade i energi och jag började lägga på mig. Försökte hålla igång träningen men kände allt större motvilja till gymmet och till slut valde jag att sluta gå dit. Jag försökte nu istället finna nya vägar – testade nya träningsformer såsom hybridträning, ruffie, började springa och letade upp ett utomhusgym. Började träna med Patric på Crazy P’s och bytte de ”konventionella” redskapen mot kettlebells, bulgarian bags och snake ropes. Började äntligen tycka det var lite kul igen – men det gick inte en dag utan en enorm inre kamp. Jag fick övertala mig själv att gå träna varje dag och det gjorde mig utmattad. Hur jag än försökte fann jag ingen balans i vardagen. Det som höll mig på benen var vetskapen om den kommande PT-utbildningen, familj, vänner och Viking. Och helgerna på landet. Kom också in i en STOR avokado-period.september

September

September månad startade med ett träningspass som fick mig att jubla – första träningspasset på nästan hela sommaren då allt stämde. Satte nytt PB i bänkpress. Testade rörlighetsträning och förälskade mig i kettlebellsträningen. Men träningen blev ofta lidande av mina återkommande förkylningar, den konstanta smärtan i axeln och min allt lägre energi. Jag fortsatte att sova dåligt, grät ofta och började längta mig sjuk efter familjen. Helgerna spenderade vi på landet, där jag fick en chans att ladda batterierna, äta ordentligt och ta igen förlorad sömn. Insåg att jag inte kunde fortsätta i samma bana, letade efter sätt att förändra tillvaron på och bestämde mig till slut för att säga upp mig från jobbet när jag förstod att både kropp och knopp tog stryk. En stor, väldigt tung sten lyftes från mina axlar från den dagen och jag började äntligen se lite ljusare på tillvaron igen.

 

2 thoughts on “Årskrönikan – del 3

  1. Ja, tänk så allt kan bara vända och bli till det negativa. !! Men jag hoppas du ”rest” dig något sånär och kan blicka framåt och hitta den där gnistan igen. Heja heja =) Glöm inte att du är grym

  2. Åh fina du! Man inser hur viktigt det är att lyssna på kroppen i tid. Hoppas att 2013 blir fylld med glädjeträning istället för överträning:)❤

Kommentera

