nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Axlar och den mentala rösten

2 kommentarer

20121218-122957.jpg

Nyss hemkommen från Sportlife. Blev visst ett gästpass där idag med, efter min intervju part 2. Skönt att få träna på ett nytt ställe när huvudet så väldigt mycket behöver ett miljöombyte från mitt gamla ställe. Även om man alltid känner sig lite vilsen när man tränar på ett nytt ställe där man inte vet vart saker finns. Men skönt för huvudet idag!

Att skada mig har gjort mycket med mitt huvud. Har påverkat mitt sätt att tänka väldigt starkt och tyvärr inte alltid på ett positivt sätt. För det är inte smärtan man är rädd för – den man känner när man tränar ibland – utan den största rädslan ligger i att hamna i skiten igen. Jag är så rädd för att helt plötsligt gå sönder igen och knappt kunna lyfta armen eller sova på nätterna för att smärtan är så djup. Och det har verkligen påverkat den mentala rösten. Ni vet, den som annars hejat på och ropat ”kom igen, du fixar det! Ett rep till, ett rep till – du fixar det!”, just den rösten har fått sig en ordentlig törn. Och det kräver enorm energi att ta fram den igen. Det är DET jag kämpar med idag. Det mentala. Det är den allra största boven. Och det märks så tydligt när jag har någon som coachar, som tror på mig när jag själv inte riktigt gör det, att jag besitter mer styrka, ork och go än jag själv tror i svaga stunder. Kan ni känna igen er i det där? Ni som också blivit skadade? Hur tar ni er över den mentala biten?

Idag körde jag ett axelfokuserat pass för första gången på väldigt länge. Tyngre än på länge, fler set och tills mjölksyran gjorde mig alldeles stum. Och jag fick inte ont – the bad way – en enda gång. Även om jag fick kämpa som en galning för att inte högerskuldran skulle hamna uppe vid örat, som den så gärna gör numera för att kompensera. För att min kropp också verkar ha blivit rädd för smärtan. Och jag vågade till och med slappna av, ha lite kul! DET var också längesen när vi pratar axel. Och det känns som en helt enorm seger för mig, även om jag i våras kanske skulle ha ansett passet vara ”mediokert”. Men små steg framåt. Det är så man får tänka. Små steg kommer ta mig fram det med, även om det kanske tar lite längre tid.

Passet:

Uppvärmning på löpbandet.

Axlar – (superset) Frontlyft/sidolyft – Axelpress – Repdrag i c.c, baksida – Dumbell raises (stång)

Mage – (triset) Magdödaren/planka på bosu/russian twist med medicinboll – 2 set kettlebellsswingar

2 thoughts on “Axlar och den mentala rösten

  1. Ingen aning om vad som hände med foten faktiskt, förmodligen förslitning bara. däremot fick jag lägga mig på sjukgymnast 9ggr under 2 veckor för elbehandling av ljumske och höftböjare som hade tagit så sjukt mycket stryk av resan. (under första passet hemma kunde jag inte lyfta benen som man ska….) Så har det varit men är sjukt nöjd ändå. Man kommer alltid tillbaka och det finns sjukt många träningsformer som är roliga bara man kör ordentligt.

    Har väl turen att vara en av de som inte är beroenda av Vad man gör Utan Hur!🙂
    däremot har jag inte kört igång ordentligt igen än(!!) men ska försöka lösa det snart. Skulle vara kul att vara tillbaka i träning och lite i bloggsfären också.

    Hoppas du får ordning på axeln, men det är inte konstigt att man är försiktig, träna säkert ett tag så du och din kropp lär sig lita på sig själv igen. tryck bara gränserna i rörelser som är ”säkra” är väl mitt stalltips.

  2. Mm, förstår att det känns tungt. Men du får lura med dig killen när du kör axelpass, så han kan peppa dig, så du kommer över den där inre rösten som säger att du inte kommer klara det. Och du, jag tror du klarar det =) kämpa kämpa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s