nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Fredag i mitt hjärta

2 kommentarer

20121214-100156.jpgFredag morgon och jag nöter det sista som inte velat fastna riktigt inför dagens prov. Det svåra med att ha en hjärna som börjar bli trött är att inlärningen går lite segare än man själv vill – mycket sitter där någonstans men blir så mycket svårare att plocka fram när det behövs. Och jag som har lite för dåligt tålamod med mig själv (yep, jobbar på det) stressar gärna upp mig – för jag vill ju bli färdig nu, nu, NU. Mamma skulle väl skrattat åt mig om hon sett hur jag sliter håret i frustration över att ord som glykoneogenes inte vill fastna så snabbt som jag vill att det ska. Har varit likadan sen jag var liten, vill kunna allt meddetsamma och fort ska det gå. Vissa saker förändras visst aldrig..?😉

Minns ni att jag nämnt jag börjat söka lite jobb? (Eller nämnde jag bara det på Instagram?) Häromdagen var jag på en första intervju och igår var jag med en heldag på jobbet för att se hur företaget jobbar med sina klienter och lära mig mer om deras filosofi kring det här med träning och hälsa. Jätteintressant dag och verkligen lärorik! Så kul det är att kunna sätta sig ner och diskutera synpunkter på det där med träning; vad som är bra och vad som är mindre bra. För åsikter vad gäller branschen träning/hälsa har ju ALLA (framförallt de som inte har kunskap eller förståelse för vad det handlar om) och det är inte helt lätt att navigera sig igenom den enorma djungel av råd och rön som finns därute. Inte ens när man har en utbildning i ryggen, även om det i mångt och mycket underlättar. Och vi vet ju alla att teori och praktik kan se otroligt olika ut.

Efter lunchen hängde jag på Omid på ett träningspass som idag resulterat i sjukaste träningsvärken. Det blev det första TUNGA bröstpasset (och triceps) på väldigt länge och ni anar inte hur skönt det kändes. Framförallt för mitt huvud som på senare tid bråkat mycket med sig själv och påstått det inte går, att det gör för ont i axeln och nackmuskulaturen som alltid försöker kompensera. Att träna tillsammans med Omid gjorde en enorm skillnad – han såg nämligen direkt vad jag gjorde för dumt, petade lite på det och pushade mig att våga mer och tyngre. Och BOOM så hade jag satt ett nytt personbästa i hantelpress, utan att få ont och utan att överbelasta nackmusklerna. Kände mig stark och jag hade KUL igen! För det har ni ju märkt att jag kanske inte alltid haft på sistone när vi snackat träning. Det har varit tufft för mig att ens hitta motivationen många gånger. Men helt plötsligt kan jag känna det där drivet i mig vakna till liv igen. För jag kan ju visst ju, jag måste bara lära mig förstå vad det är jag tidigare gjort som förvärrat smärtorna och sen hitta vägar utifrån det.

Efteråt fick jag lite tips om hur jag kan massera ut spänningarna som sätter sig kring nacke/axlar när jag har ont/är stressad och förvärras av att jag fryser ofta. Och jag förstod plötsligt att en supraspinatus (en av rotatorcuffens muskler) inte alls ska vara så benhård som min är these days (inte för att den är stork och stark, utan för att den är ap-spänd för jämnan). Sjukt coolt! Det är det bästa med den här branschen – man lär sig tamejsjutton nya saker hela tiden.

Och idag är det fredag som grädde på moset. Det är dags för mig att börja röra på mig och kicka ass på provet – och sjukt glad fredag på er alla därute! Ge inte upp i motvinden – hur svårt det än är ibland🙂

2 thoughts on “Fredag i mitt hjärta

  1. Vad fin headern blivit🙂.
    Grymt pass du fick till igår….skönt =).
    Hoppas tentan gick bra också?

Kommentera

