nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Övar du ditt tekniköga?

9 kommentarer

Mycket av tiden på gymmet och i skolan har gått åt till att öva våra teknikögon. Att lära oss se och analysera vad som händer i kroppen och varför – rörelseanalys som det kallas – för att på så sätt skapa en förståelse för de övningar man utför när man tränar. En hel del övar man sig alltså på att leta och upptäcka fel – för även de minsta teknikmissar ska hittas. Kanske gör det inte alltid skillnad för hur mycket en muskel tröttas ut, men när vi pratar effektiv träning och minimering av skaderisker så spelar dom där missarna roll. För trötta ut musklerna kan vi alla göra, hur dålig teknik vi än har – men att träna effektivt och utan att göra sönder kroppen på kuppen verkar vara desto svårare. Jag vet ju själv.

Så bara för skojs skull tänkte jag att ni skulle få en liten inblick i vår vardag på skolan. Yes, det är hemläxan jag pratade om häromdagen. Videklippet här nedanför är ett exempel från veckan där vi totalt dissekerade olika typer av basövningar (här en knäböj) för att bland annat se hur de kan skilja åt och vad man kan göra för fel. Nu får ni visserligen lite ledtrådar från mina kära klasskamrater som kommenterar i klippet, men testa ändå vet jag. Att öva teknikögat är ju inte bara bra för blivande PT’s utan även för den egna träningen, right?

So, vad händer i knäböjen? Ser ni något tokigt eller ser ni ingenting konstigt alls? Talk to me🙂

9 thoughts on “Övar du ditt tekniköga?

  1. Åh jag älskar allt det här med teknik och rörelseanalyser! Det är klurigt när man fortfarande är ”grön” på det, och jag hoppas verkligen att man blir bättre och snabbare på att se även mindre teknikmissar med tiden. Jag måste oftast tänka till ordentligt.
    Kul med videos i bloggen! Jag tänker som dina kurskamrater på filmen, när dom säger ”där”, (jag har lite samma ”problem”) Viker höften då min rörlighet i hamsting begränsar lite samtidigt som (jag själv) ”tappar” bålstyrkan. Gah, jag är sämst på att förklara i ord (måste bli bättre på det också, haha). =)

    Men by the way, dina tights är så jäkla härliga😀

    • Åh jag vet! Det är skitkul – och ibland supersvårt. Särskilt om det är saker som inte hör till dom där ”vanliga” missarna. Vanligtvis går jag inte så djupt i knäböjen som här i klippet – utan det började faktiskt med att vi skulle gå så djupt att vi ”tappade” ryggens normalkurvatur för att klassisarna skulle se tydligt när man gick för djupt. Jag tappade liksom aldrig riktigt ryggen eller magen tydligt, men som du säger – hamstrings! Har blivit så väldigt stel i hamstrings sen jag började styrketräna. Så hamstrings tippar liksom bäckenet utan att jag kan göra något åt det om jag går så djupt haha🙂 Var lite kul att upptäcka eftersom på dom flesta andra var det ryggen som rök, vilket nog är bland dom vanligare missarna.

      Och tack🙂 Haha jag vart jäkligt färggrann på videon!

  2. Oj vad spännande! (och OJ vad snygga tajts😉;)) Jag ahr absolut ingen aning om vad som är fel egentligen, novis som jag är, men jag gissar på att det är nåt med att ”rumpan inte går ut hela vägen”? Alltså svanken? Äeeh var ju skitsvårt att förklara. Var jag nära? =S

    • Haha.. mm supersnygga😉
      Nej, vet man inte vad man ska kolla efter blir det ju lite trixigare såklart. Och vanligaste felet i övningen är ju just svanken, men inte här – utan det jag gör är att tippa bäckenet för att hamstrings är för stela. Det ser ut som att rumpan tippar typ neråt, bakåt om du förstår?

      • Ja det var det jag trodde hade med svanken att göra? Inte lätt! Men oj vad spännande! Hur löste du det? Vad ska du göra annorlunda? Alltså: hur gör man för att inte tippa bäckenet? Stretcha hamstrings?

      • Haha nej, det är inte lätt alltid att veta vad det är som är felet – hade själv aldrig fattat om det inte var för att man läst anatomi innan haha🙂 Det man kan göra är att 1) bli rörligare i hamstrings (stretcha tex) och tills dess inte gå fullt så djupt😉

      • I see😉 Himla spännande! Vill också lära mig en massa =) Du har inget bra tips på nån bok som man kan läsa på i?

  3. Är inte heller bra på att förklara men jag har precis samma problem🙂

    • Haha🙂 Det är troligtvis för att baksida lår är för tajt, så det drar liksom ned bäckenet. Bästa sättet att åtgärda är att 1) inte gå så djupt så det händer och 2) jobba upp en bättre rörlighet i baksida lår🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s