nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Gårdagens snabba träningspass

2 kommentarer

20121122-101157.jpg Efter PT-passet igår körde jag ett kort och intensivt träningspass för egen del. Den här gången hämtade jag inspiration ur senaste numret av Fitness Magazine och körde en effektiv cirkel för hela kroppen. Jag ligger ju fortfarande på fokus hitta-tillbaks-till-träningsrytmen-och-motivationen-utan-att-förvärra-axeln så att köra splittade muskelgrupper där axeln kommer med i så många av passen och dessutom får en väldigt koncentrerad belastning är liksom ingen bra idé just nu. Även om jag vill. Så jag får liksom bita i det sura äpplet och erkänna att det är bättre för kroppen att göra något annat.

Ett perfekt tillfälle att ta tag i svagheter såsom konditionsträning, säger optimisten i mig medan en annan sida av mig grymtar tjurigt och tycker det suger. Men som jag sagt en annan gång; nya tider kräver nya strategier. Och när den egna motivationen inte är på topp så funkar effektiva och snabba pass väldigt bra – för då får man det gjort! (Är det förresten inte märkligt att motivationen för den egna träningen kan sjunka medan motivationen för att träna andra bara stiger och stiger?)

Igår körde jag i totalt 20 minuter – mitt livs kortaste träningspass skulle jag tro. Men riktigt jobbigt och flåsigt! Och sjukt tungt för benen som numera får stå ut med att få spö rätt ofta i träningen. Dom får jobba i både konditionsträning och cirklar mest hela tiden. Tio repetitioner per övning, så många varv som möjligt under 20 minuter. Fixade ihop mina stationer inne i ”box-rummet” på skolgymmet och fick på så sätt hela rummet för mig själv (grymt!) + att jag kunde styra över musiken med den portabla stereon därinne. Rivig rock – hell yeah!

För övrigt! Har blivit så jäkla mycket bättre på armhävningar sedan jag började stretcha bröst-, axel- och nackmuskulaturen ordentligt! Och folk säger att stretch inte gör någon skillnad! Skillnad för VAD undrar jag då och tycker att man måste specifiera sig. För jag kan utan tvekan säga att för mig gör det underverk, både för ökad rörlighet (innebär att jag kan utföra övningar bättre), mindre värk (rygg och nackmuskulatur) & minskad stress. Och är inte det skäl nog att stretcha?

2 thoughts on “Gårdagens snabba träningspass

  1. Hej,
    Är nyfiken på vad det är för stretchövningar du gör som gjorde skillnad på armhävningarna?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s