nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

# Rubrik 1: Cravings

Lämna en kommentar

Oh my God. Jag skulle kunna skriva en essä om cravings! Vet inte hur det funkar med er därute – men jag kämpar emot mina väldigt högljudda cravingsmonster 98% av min vakna tid. Och ibland när jag sover också. (Skojar inte! Har faktiskt drömt att jag slagits mot ett stort chokladmonster en gång!) Okej här kör vi en lista på mina största cravings:

  • CHOKLAD. I alla former. Mörk, ljus, kladdkakor, drickbar, mousse, stearinsljusvarianten… you get the picture?
  • GLASS. Hur kan man inte vara tokig i glass?
  • Suuuurt/syrligt godis. Typ sånadär rosablå flaskor ni vet?
  • Rödsvarta döskallar. Godiset alltså.
  • Salt. Har en gång varit en sån som typ missbrukar saltkaret.
  • Lime/citron. Surt/syrligt igen.
  • Avokado.
  • Balsamicocreme. På typ allt nästan.

Jepp det är nog dom värsta. Och jag kan nog ärligt säga att choklad och glass i mitt förra liv (dvs innan jag blev träningstoka) var något jag nästan alltid hade hemma eller fick med mig på väg till/från skola eller jobb. Just glass och choklad är något jag fortfarande får kämpa emot att köpa i princip varje gång jag är inne i eller närmar mig en affär. Och jag är ganska säker på att jag kommer få kämpa vidare forever på den biten.

Annars går mina cravings ofta i perioder – ju bättre det sköts på mat-/träningsfronten desto lättare är det att motstå. Eller så får jag nya, men nyttigare, cravings. Typ sparris ett tag. Och avokado. Men så funkar det på något vänster. När jag är inne i en riktigt bra träningsperiod äter jag automatiskt bättre och blir automatiskt sugen på mer grönsaker, frukt och kommer in i mina avokado/lime/citron-perioder. Då är det inte ens en fight för mig. Men under perioder då träningen går mindre bra, som den här sommaren till exempel, är mitt choklad/salt/glass-sug helt oregerligt!

Så till den stora frågan: låter jag nångång mina cravings vinna över mig? Även om dom inte är ”nyttiga”? Well, ja. Absolut. Även när jag är inne i ”bra” perioder händer det – för jag tror inte på teorin att helt bannlysa kladdkaka från min värld om det nu är så att jag verkligen älskar kladdkaka. För vissa funkar det kanske, men själv skulle jag bli komplett tokig och få ännu svårare att hålla mig från förbjuden frukt. Kruxet är att försöka se till så det händer med måtta.

Bottomline is att jag likt Alice Roosevelt Longworth har en ganska enkel filosofi:

20121009-120117.jpg

…men lär dig att göra det med måtta.

Kommentera

