nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Taggar ben…

17 kommentarer

20120706-163907.jpg

…och läser i senaste ToppHälsa medan jag väntar in Viking. Läser om tips för folk som vill börja springa och blir lite mer sugen på att ta tag i det. Måste ordna skor. Och lägga upp mål och en plan. Har ni tips på sånt, ni som springer därute? Hur börjar jag på bästa sätt – utöver det mest självklara ”ut och spring bara”? Hur sätter ni upp mål med löpningen? Tips på bra skor?

Snart blir det benmördande och veckans näst sista styrkepass. Det ni. Imorgon står det tidig discopump (biceps/triceps) på schemat.

17 thoughts on “Taggar ben…

  1. Eftersom du är så tränad vill jag lyfta ett erfaret varningen finger!:Du kan springa en mil, det vill säga din kondition och dina lår. Men dina knän blir förmodligen lite småledsna då.
    Som jag ser det finns det två alternativ du kan se över:
    1: börja med en sträcka på 2-3 km och spring i ca 2 veckor(á 3ggr/veckan) öka sedan med 500m och håll den sträckan i ca 2 veckor. Öka med 500m…du förstår

    2: Gå Xm spring Xmeter, gå Xmeter spring Xmeter den totala sträckan blir 5km men då låter dina knän vänja sig vid sträckan och samarbete med lårmusklerna.

    Gällande skor får du nog suga på den karamellen själv och välja sida(efter att ha testat båda) i barfota/inte barfota diskussionen.
    Jag har Asics 2150 och hade gjutna inlägg för att parera upp min pronation men det fungerade inte som jag ville. Så jag tog bort inläggen och ändrade mitt löpsteg. Är nu långt gången i mina tankar att köpa Five fingers eller nike free.

  2. Jag kan varmt rekomendera Asics löparskor! Nu vet jag ju inte hur dina fötter ser ut eller så, så dem kanske inte alls passar dig, men jag är väldigt nöjd med mina. Nike är snyggast, men asics är bättre enligt mig 😉
    Upplägg och sånt är jag inte så bra på men om du inte sprungit tidigare så ta det easy i början! Hoppas det går bra, kram!

  3. Om du undrar så fråga gärna, eller så kikar du på min blogg. Där finns det massa tips om löpning. Annars ser jag att en av dina läsare skrivit kloka ord, springa x meter, gå x meter osv…..den skulle jag rekommendera. Den varianten märker störts skillnad, snabbast…. Lycka till 🙂 Runner Store i stan rekommenderar jag att du kilar in på..där får fu proffsig hjälp.

    • Tack för tipset! Ska ta en kik där 🙂 Och försöka ta en kik i bloggen din också.Var duktig på det tidigare, men med mindre fritid än jag haft sen 2010 så blir det tyvärr inte så mkt bloggläsande just nu. Försöker hinna med det ibland men prioriterar just nu att varva ner utomhus – den lilla lediga tid jag har 🙂 Lovar att titta in när det blir mer tid till sånt.

  4. Hej gorgeous! Här kommer en länk till det programmet som jag började med för.. fyra år sen? Funkade riktigt bra tycker jag! http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-spring-5-km_lock

    (man måste skaffa ett konto om man inte har det, men det är helt gratis och man får tillgång till en massa trelviga artiklar;))

  5. Trots att ben är min absoluta hatgrupp att köra så är det ett supertips att träna upp, löpningen blir så enormt mycket bättre!

  6. Jag satte upp tjejmilen som mitt mål. Har aldrig sprungit mer än 5-7km, och det var inte under någon lång period, och dessutom för sisådär 6-7år sedan 🙂
    Nu springer jag minst 6km vid varje träningspass. Och klarar av att springa en mil utan att dö. Började för ca 6veckor sedan med mer aktiv löpning. Innan var det gå ett tag springa ett tag osv. Varvat med powerwalks, för att få in lite rytm i benen och vänja kroppen med träning efter graviditeten. Jag kontaktade även en PT, men det träningsupplägg jag fick av henne var samma jag hade utformat åt mig själv. Så det gav inte så mycket just för löpningen, men att få bekräftat att man tänker rätt är ju himla peppande! Gillar att träna och har alltid gjort. Men mest MTB, gym, Bandy och boxning. Men för att komma vidare måste man ju liksom träna på liknande sätt oavsett vad det gäller, alltså, variation i träningen. Så nu kör jag ett intervallpass, ett långdistans ganska sakta, och ett pass då jag maxar i ca 3-4 km och sedan springer lugnt i 2. Plus 1km uppvärmning då 🙂

    Jag trodde inte att jag skulle komma att älska löpning så pass mycket som jag gör 🙂 Eftersom jag tidigare tyckt det mest varit ett nödvändigt ont för den träningsform jag hållt på med.

    Men kör på vettja! Jag hejjar från mitt hörn 🙂

    ang skor så har jag neutralt steg, så jag köpte ett par Nike free 3.0 och de är tamefan de bästa skorna jag haft! Men kolla ditt löpsteg och köp skor efter det.

  7. Åh, vad kul att börja springa. Jag fick upp ögonen för löpningen under förra sommaren. jag hade sprungit ett tag, 1-2 ggr i veckan, men orkade nästan aldrig mer än 4-5 kilometer. Längre än så var en plåga. Det var faktiskt först när jag började springa tillsammans med sambon som det blev lite längre sträckor. Nu blir det milen nån gång ibland och springturer kortare än 5 kilometer är väldigt sällsynta 🙂

    Men det är viktigt att vänja kroppen vid löpningen. Om man kör på för långt på en gång är det lätt att få problem med knän, benhinnor eller fötter… Som du säger, skorna är väldigt viktigt. Jag skulle råda dig att gå till ett ställe där personalen hjälper dig och kollar var du har för löpsteg, och utefter det tar fram ett par skor som passar dig. Själv fick jag ont i knäna efter att ha sprungit för länge i fel skor.. När jag köpt de nya tog det 3-4 månader innan det försvann, så jag råder dig att verkligen använda rätt skor från början .

    Ett annat tips för att undvika skador är att springa på mjukt underlag, asfaltslöpning sliter hårt på de flesta. Låt det ta tid och utmana dig själv eftersom. Det tar ofta några löpturer innan det blir kul. Hoppas du hittar ett sätt som passar dig. Lycka till! 😀
    Kram

  8. Mitt bästa tips är att inte börja för hårt. Börja spring i kanske 10 minuter och varva med promenad. Sedan kan man öka löptiden och minska promenad tider. Tillslut kanske man springer i 40minuter utan paus. Det är framgång! Jag blir inspirerade av andra då jag sätter mål – jag tänker: kunde hon/han så kan jag! Sen är det bara att köra på tills man klarar det. Jag gillar Asics skor, dock är de väldigt dyra men det tycker jag är värd då skaderisken minskar med bra skor!

  9. I really like your writing style, great information, regards for posting :D. ”If a cluttered desk is the sign of a cluttered mind, what is the significance of a clean desk” by Laurence J. Peter.

  10. Hola! I’ve been reading your web site for a while now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Dallas Tx! Just wanted to mention keep up the fantastic work!

Kommentera

