nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Stressmage?

12 kommentarer

Jag har funderat fram och tillbaks på det här med min, på senare tid, svullna mage. Den har inte alls mått bra och jag har, självfallet, trott att det helt och hållet berott på min kosthållning. Har ju ärligt talat varit ganska superslarvig med maten dom senare 2, kanske 3, veckorna. Det har varit så mycket annat som upptagit min tankekraft och energi att det helt enkelt hamnat i skymundan och jag stoppat i mig det jag känt för när jag känt för det – och det är ju inte alltid det bästa man kan göra för kroppen tyvärr.

Men så i helgen pratade jag en del med far min. Ni förstår far min är ganska duktig på det där med kost, även om han själv inte orkar bry sig överdrivet mycket these days. En gång i tiden jobbade han nämligen för ViktVäktarna, efter att själv ha gjort en megaresa och kommit på tredje plats i den nationella tävling som ViktVäktarna då höll i för de som gått ner mest i vikt under året bara genom att ändra sina kostvanor och äta bra. Så, vi pratade lite om det där med mat, han och jag.

Minns ni att jag i påskas skrev jag gått ner 2 kg på en helg trots att jag bara ätit massor av bakverk och inte tränat alls? Lite samma fenomen har jag varit med om den här helgen. Nej, jag har inte vägt mig, men min mage har mått avsevärt mycket bättre i helgen och inte alls varit svullen. Trots socker, trots massor av kolhydrater och kaffe och salt i kopiösa mängder. Men jag har varit lugn, harmonisk och avslappnad. Har inte känt mig stressad eller orolig på något vis när jag varit nere hos familjen och ute på landet. Och min pappa påpekade då två saker som jag aldrig riktigt tänkt på tidigare:

1. Ibland kan det vara bra för kroppen att gå ifrån sina vanor och utsätta den för chock. Ja, vi vet ju alla att det gäller för musklerna och i träningen by now. Men jag har aldrig tänkt på att det kanske kan fungera med min mage också. Alltså – släpp på matrutinerna en helg, ät det du känner för, ät någon annans mat (typ mammas) och tänk inte så mycket. Ät och njut. Funkar kanske inte för alla, men för mig har det gjort det. Något måste ha satt igång kugghjulen där i magen och ämnesomsättningen och vips försvann både krämpor, svullnad och några kilon på kuppen. Det kan vara nyttigt att vara onyttig ibland – det är när det dras ut på det en längre tid som det förstör det du jobbat för.

2. Stress kan vara en av din mages största fiender. Jag har aldrig någonsin tänkt på att min svullna mage kan vara ett stressrelaterat problem, men ju mer jag tänker på det och analyserar dom senaste veckorna, så förstår jag att det har spelat en stor roll. Min svullna, klagande mage har berott på mer än bara slarv med maten – nu måste jag försöka hitta sätt att undvika den mentala stressen jag känt en tid. Är det något ni känner igen därute?

20120610-144627.jpg

12 thoughts on “Stressmage?

  1. Jag tror definitivt att det kan påverka. Själv får jag lätt ont i magen när jag känner mig lite ängslig eller går och oroar mig för något, och då brukar oron gå ut över allt och jag tycker att allt blir ett orosmoment, även kosten, hur bra jag än kanske ätit eller så. Kan verkligen rekommendera mindfulnessövningar, jag har övat på mindfulness i några månader och det hjälper mig på många olika sätt. Har laddat hem massor av appar, men tycker att appen ‘Pausa’ är bäst. Kram och hoppas du och magen får en bra vecka! 🙂

    • Tack för tipset 🙂 Jag har som jag skrev till Annie, ytterst sällan haft problem med stressmage på det här sättet innan. Är en väldigt stresstålig typ som har haft väldigt lätt för mindfulnessövningar utan att ens behöva försöka, men sen finns det stress som tyvärr rakt påverkar ens förmåga att kunna koppla av. Som nu. Ska testa med appar.

      Kram på dig 🙂

  2. Told you so 😉 nej men min mage är helt kopplad till stress. Jag blir aldrig stressad och tål det mesta – det gör inte magen. Och när magen tar stryk kan jag typ inte äta något konstigt alls,….

    • Det är så himla skumt. Jag är också en såndär extremt stresstålig typ och har en hög tolerans för stress på jobb osv, men det är den mentala stressen som är svår för mig. Den när man oroar sig eller så. Bröt ju nyligen med min sambo och det har ju medfört en enorm psykisk stress på sistone och det är i samband med det som magen börjar bråka. Och plötsligt har jag – som annars är en hejare på att koppla av, varva ner och ta det lugnt – jätteproblem med att koppla av eftersom det är då tankarna sätter igång. Knas.

      • Usch vad trist att ni brutit upp, det är alltid superjobbigt.
        Jag förstår precis hur din situation är då, jag var i samma när jag bröt med mitt ex för några år sedan. Visserligen hade stress redan satt sig i magen då eftersom jag jobbade dubbelt mot normalt, men de blev ju inte bättre med alla tankar om hur allt ska lösa sig.

        Tyvärr tar någon del av kroppen stryk för oss tokiga som klarar stressen rent psykiskt.

        Hoppas allt löser sig för dig snart, blev lite fundersam när du skrev till mig att du letade lägenhet för ett tag sedan. Kram

  3. Verkligen intressant, jag är beredd att hålla med dig här! Att hålla vikten och må bra handlar verkligen om så mycket mer än att bara äta ”perfekt” och träna rätt alltid. Jag har själv upplevt samma sak. Att kroppen slappnar av när ,man släpper efter lite på matrutinerna. Det kanske hänger ihop med att man stressar ner lite.. Men hittills har jag inte gått upp ett skvatt av att ”go crazy” med maten 2-3 dagar och sedan återgå till dem där ”fina matrutinerna”. =)

  4. Stress är lurigt på många sätt! Har precis läst boken ”hjärnkoll på vikten” (tips!) och där står det bland annat att stress höjer blodsockret genom att aktivt omvandla socker till fett och lasta över det till fettdepåerna (om man inte tränar dagligen) som därmed ger ökat bukfett. (Det farliga fettet=() Så stress kan alltså ge en ”kulmage” lättare än om man inte är stressad. Och det dumma är ju att man oftast äter sämre och tränar mindre de perioder man är stressad, vilket är ett stressmoment i sig. Haha, bäst att ta det lugnt med andra ord=)-

  5. Jodå, min mage brukar balla ur extra mycket när det är stressigt runtomkring mig. Oftast känner jag mig inte stressad, men jag brukar vara det.. När det är mycket i skolan, inför flytt, inför sånt som är nytt… Ibland kan min mage vara knäpp ändå, men det är betydligt oftare vid stress. Svårt att göra något åt, iaf har jag det, tyvärr. Men att vara medveten om det hjälper väl säkert litegrann iaf 🙂

    Skönt att du känt dig bättre under helgen iaf 🙂
    Kram!

  6. Vet precis vad du pratar om. Jag har samma problem !!!!! Och jag har fått det svart på vitt, att jag har en stressmage. Så under lugna, harmoniska helger/veckor mår jag och min mage som bäst.

  7. Definitivt! Jag tror framförallt väldigt mycket på nr 1. Min mage var helt ok fram till för flera flera år sedan när jag började laborera för mycket med ätandet. Under flera år åt jag sedan strikt LCHF med mycket lite kolisar vilket magen tyckte om. När jag sedan fick för mkt andra dåliga sideffekter så slog min mage bakåt åt minsta lilla grej med mer kolhydrater (mejerier, frukt etc) och trodde då att jag absolut inte kunde äta kolhydrater alls. Jätteuppgiven, men hade inget val än att få in det i kosten och efter några månader var magen helt i balans igen. Summan av kardemumman; äta strikt på ett visst sätt gör magen känslig för det man uteslutit, men det är inte permanent. Hoppas i alla fall det blir bättre, annars finns det bra tillskott och receptbelagda mediciner som faktiskt funkar!

Kommentera

