nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Rutinfunderingar vid frukostbordet

18 kommentarer

Ja, det märks ju att jag börjat jobba nu i alla fall. Energin är inte densamma och jag försöker fortfarande komma in i nya rutiner, hitta sätt att få i mig mat på regelbundet, få ihop det med träningen och sen ha energi över för att orka blogga. (Ni vet ju vilken punkt som det brustit mest på 😉 ). Men det är ett litet pussel det där. Särskilt när man går från att ha haft ALL tid i världen att ägna åt träning och blogging – och därför också haft massor av energi att slösa i princip enbart på gymmet – då blir det en stor omställning att börja jobba som en normal människa igen.

Det är helt underbart att träna igen efter alldeles för många ”vilodagar” men baksidan med allt det här nya är att min energi inte riktigt räcker till. Mycket, misstänker jag, för att det är svårt att få i mig tillräckligt med mat och det regelbundet (sötsuget är HEMSKT just nu!) då nya jobbet gör att man inte kan ställa sig och äta hursomhelst, till skillnad från mitt förra jobb där jag satt bakom en datorskärm och kunde äta lite när jag ville. Blir att man småäter bara för att få i sig NÅNTING – och vi vet ju alla hur sämst det är med det där småätandet. Min kropp gillar det då inte. Igår tog jag med mig en smoothie i hopp om att det skulle gå snabbt och smidigt att få i sig, men tro fan att det inte hanns med ändå. Fick ta snabba klunkar lite när jag kunde, men det tog en dryg timma att få ner den till slut, vilket ju i princip blir småätande i alla fall. Och när jag väl slutar jobbet på dagen är jag så galet hungrig att jag trycker i mig alldeles för mycket mat alldeles för snabbt, hamnar i matkoma och har en seriöst vacklande energi över till träningen. Sjukt trist! Och jag kan fortfarande inte dricka min PWO utan att må illa.

Så fina ni därute – hur gör ni egentligen när ni jobbar? Har ni jobb som tillåter er att smyga iväg och käka mellisar när ni behöver? Eller har ni som jag ett jobb där ni är i ständig rörelse, alltid syns och har svårt att smyga ifrån? Oerhört tacksam för alla tips ni kan komma med!

Annonser

18 thoughts on “Rutinfunderingar vid frukostbordet

  1. Du måste väl gå rätt att ta rast? Vet att de kan vara svårt i ett stressigt jobb, men du är i din fulla rätt att ha det ju. Varken kropp eller huvud fungerar ju annars.
    Har ingen paus där du jobbar?

    Snygg du är förresten, och gällande kaffe eller promenad en dag, hör av dig om och när tid finns för de hade varit supertrevligt.

    Kram och ta hand om dig och kroppen fina!

    • Grejen är den att jag nu dels jobbar på restaurang och restaurangbranschen är speciell på så vis – vi ser till att alla andra får äta men äter själva när det finns tid till det och under rusher finns det ju inte det. Man tar en fem-minutare när det finns tid helt enkelt och det kan ju diffa med TIMMAR om man har otur 😉 Jag tackade nej till det restaurangjobb som betalade mest just för att det var ännu värre där och då hade jag dessutom jobbat betydligt längre dagar. Det som ändå räddar mig nu (den här veckan) är att jag slutar vid 15, men det är oxå först då jag hinner få i mig något ordentligt.
      Har aldrig riktigt haft det här problemet förut när jag jobbat i restaurangbranschen, men på den tiden tränade jag inte och min kropp krävde inte mat på samma sätt som nu eftersom den var van vid att få vänta på maten väldigt länge. Annorlunda nu haha. System failure utan mat 😉

      Tack! och det tycker jag låter super 🙂 Kram på dig snygging!

  2. Jag uppskattar mitt jobb väldigt mycket och vet att man skulle kunna ha det värre, men det är tyvärr ensamt och fyllt av tristess och jobbigt mentalt (personlig assistent, dygnsskift). Jag dövade det genom att äta, hela tiden, det var nästan inga pauser alls utan jag gick och tuggade på något hela tiden. Efter sommaren började jag studera istället och nu har jag gått ner 12 kilo(inte bara sommarvikt men nästan) utan att anstränga mig alls, jag kom bara ifrån de där dåliga vanorna. Jag är rädd eftersom jag ska tillbaka till samma jobb den här sommaren, men nu är jag fast besluten att inte falla i mina gamla jobbrutiner. Träningen har aldrig varit ett problem, den står fast hur min värld än gungar tack och lov 🙂
    Det var precis tvärtom i mina yngre år när jag jobbade på restaurang, man blev bara ett litet streck tillslut. Levde på energidryck under tiden man flängde runt i köket. Galet.
    Jag har inga tips men jag måste säga lycka till, till oss båda två!

    • Åh jag förstår precis hur du känner! Jag har tyvärr inte en kropp som tappar i vikt när jag går utan mat, utan tvärtom så lägger jag på mig om jag får i mig för lite mat 😉 inte så kul. Men nog är jag glad över ett jobb där jag springer runt hela tiden!
      Jag hoppas du lyckas hålla rutinerna i sommar! Och att vi båda lyckas hitta nåt sätt som funkar för oss 🙂

  3. När jag jobbade i butik hade jag bara 30 min rast om dagen va minst 5h och 15 min lång. (Så klart var många korta pass 5h suck!) oavsett om ja jobba sex eller tio timmar i sträck så hade jag ingen mer rast – utan att springa på toa om det var kris. Hoppas du har bättre villkor än jag hade! Det jobbet påverkade träningen negativt, jag vågade ju inte riktigt klaga då alla hade typ lika villkor :/ Idag hade jag klagat. Nu har jag kontorsarbete på heltid från och med måndag o känns ändå bättre med tanke på maten – vet att det är både lunch + fikarast o säkert kan ja ha nått på skrivbordet också.

    • jag hade med mig proteinbars ibland men inte alltid det hanns med – inte heller det bästa mellanmålet :/

      • Läste om restaurangjobbet ovan. Det är svårt med serviceyrken. Hoppas du hittar något sätt som funkar för dej – ja skulle prata med chefen om de blev för jobbigt. Om du inte får äta påverkar det ju även arbetet negativt på sikt – mätt o glad gör man ett bättre arbete.

      • Det är kanske det som är problemet – det påverkar inte arbetet så länge jag hela tiden är igång. När jag jobbar som servitris går jag oftast på autopilot och har en helgalen förmåga att köra på utan problem och göra ett sjutusan till jobb ändå. Det är efteråt, när man kan andas igen, som man märker hur kroppen vill kollapsa 😉
        Men det ska nog gå lösa, måste bara komma på ett bra sätt och nåt bra, snabbt och väldigt energirikt att få i mig på kort tid.

  4. Vet precis hur det är i den där branschen. Tack gode gud lämnade jag den för tio år sen (men jobbar extra ibland för att det är lite skoj då o då).

    Jag har turen att vara chef och kan skylla på lite kontorsjobb om jag behöver lämna butiken (hihi). Men jag slarvar ju ändå med maten så vilken nytta har jag av det 😦
    Ska skärpa mig nu när jag börja jobba igen.

    Förstår att det är ett dilemma men som någon skrev, du har ju rätt till dina pauser. Synd man inte är rökare… de smyger ju iväg jämt.

    Hoppas du kan lösa det på nått sätt =)

    Kram snygging!

    • Haha.. Ja det finns en anledning till varför jag bara tar restaurangjobb i kortare perioder 😉 Jag vet jag har rätt till raster, men dom är ju tyvärr inte alltid kompatibla med jobbet i verkligheten. Ska försöka komma på nåt sätt att lösa det på. I värsta fall får man väl äta samtidigt som man springer på toa HAHA! Skämt åsido, nåt ska man väl kunna hitta på 🙂

  5. Fin du är!! Har dock inte så jättebra tips, om du inte får någon rast på jobbet, mer än att äta väldigt energitäta mellanmål när du väl får tid – om det går väldigt långt mellan måltiderna är det ju viktigt att du laddar ordentligt 🙂 Hoppas det löser sig, Kram

  6. SNYGG tjej! =) Käka på toaletten? Haha åh gud vad dålig jag var på att ge tips känner jag… :S

  7. Jag har den oerhörda lyxen att kunna äta när jag vill, dvs på mina fast tider och tom kunna träna på lunchen. På mitt förra jobb var det inte så, då fick jag stå och knappa på maskinen med ena handen och käka nötter med andra. Så mitt råd är: nötter eller skär upp frukt/grönsaker i bitar och ha det i en skål/låda så när du springer förbi kan du ta en/två/fler och behöver inte stanna upp(även om jag tycker att ni borde få mer pauser) och därför kommer det inte påverka jobbet.

    Lycka till – Veronica

  8. Jag står ofta ensam på jobbet och vet att det inte alltid går att ta rast/lunch hur som helst som ”alla” andra. Jag försöker planera varje dag och anpassa mina pauser till när luckorna i kundströmmen kommer även om jag inte råkar vara hungrig eller ”ska” äta just då. Jag vet på ett ungefär hur många timmar jag kan gå innan jag dippar och ibland blir det ju så att man får springa och jobba mellan tuggorna.
    Det var skitjobbigt i början att vänja kroppen vid de nya ojämna rutinerna men det går, om man bara är förberedd. Kall mat som pastasallader och liknande som inte behöver värmas är bra, och småplock som går snabbt att trycka i sig, typ en banan, en burk kvarg/keso m.m…
    När det är riktigt stressigt funkar det med kaffe och Celsius bara för att hålla igång på konstgjord väg 🙂 Grattis till nya jobbet btw och lycka till!

  9. Har samma problem, det enda som jag verkligen har fått att fungera är att äta halva bananer i taget. Lättätet och lättsmält och relativt mättande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s