nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Frågor & svar – del 2

20 kommentarer

( Blir nog en del tre också 😉 )

Hur går det med PT-planerna?

Just nu ligger fokus på att ordna med finansieringen av dom – och planen är att hoppa på utbildningen till hösten. Men jag är fortfarande 150% supertaggad och inriktad på att börja 😉 Stay tuned och ni får veta mer.

Hur tränar killen och vad tycker han om all tid du lägger på träningen? –Annie

Killen styrketränar 5 dagar i veckan på samma gym som jag, men nog har jag börjat tro att min kärlek för det där gymmet är lite större än hans ändå 😉 Vad gäller träning och PT-planer så står han bakom mig och tycker, vad jag vet, att det är superkul att jag hittat ett så stort intresse i det hela.

Skulle vara spännande med före-bilder från förstaförstaförsta början och fram till nu!

Har letat igenom telefon och dator som en galning i ett försök att hitta bra FÖRE-bilder, men gosh vad svårt det är! Och det har sin förklaring; jag hatade att bli helkroppsfotad tidigare. Ångestmoment. Jag får ärligt talat fortfarande lite ångest när jag ser gamla bilder på mig själv och minns hur dåligt jag mådde. Jag började egentligen inte ta formbilder ordentligt förrän strax innan FitnessFighten i november och därefter har jag fortsatt. Men, det här är vad jag har hittat:

Bild 1) Slutet på september Bild 2) Början på november (före fitnessfighten) Bild 3) April

20120509-101900.jpg

20120509-101906.jpg

Sen undrar jag om du inte har sådana dagar då du bara vill skita i allt och äta en godispåse? Jag kan nästan bli lite panikslagen av er duktiga bloggerskor som håller er ifrån godis, tränar duktigt varje vecka och sådär.. – Sofia

Såhär är det: vi ”duktiga” träningsbloggerskor ÄR inte våra bloggar och sen ingenting mer. Bloggarna vi skriver; som ju ofta är väldigt nischade; visar inte på alla våra sidor eller allt som händer i våra liv och jag tror att det är mycket viktigt att ha i åtanke när man läser en blogg som den här. Vi är vanliga människor, med vanliga problem att brottas med och har även vi våra bra och dåliga dagar – men ni som följer våra liv genom bloggandet får ju bara en liten del av allt det där. Ni får det glada, det motiverade, det peppande och det ”duktiga”. Ni får våra framgångar och ibland motgångar, men allting handlar till syvende och sist om den biten av våra liv som handlar om träning, hälsa och kost.

Jag – och många med mig – har absolut dagar där vi bara ”skiter i allt”. Senast i fredags hade jag en sån dag (och det har jag ofta i samband med tex PMS) där jag inte kunde kontrollera mitt sötsug eller saltsug för fem öre. Låg nästan en hel dag och tjurade, kollade på film och åt kokostoppar och rostade mackor – och sen var det bra igen dagen efter. Jag funkar så. Har mina korta, intensiva perioder av meltdowns och så fort dom är över tar jag mig upp på sadeln igen. Och om jag verkligen vill ha sötsaker, då äter jag det. Så få inte panik eller ångest när du läser om våra duktigheter – för vi är godisätande människor vi med 🙂 Vanliga dödliga sådana. Vi råkar bara tycka väldigt mycket om vår träning (träningen för mig är som godispåsen för en annan), föredra bra mat för att det får våra kroppar att kännas bättre och för somliga är det inte ens en ”uppoffring” att välja bort godiset.

Äter du godis? isåfall vad?

Godis? Haha absolut! Framförallt så är jag tokig i choklad och glass. Men för det mesta klarar jag mig bra utan och känner inget stort sug längre, förutom under PMS-veckor då suget efter choklad är heeeeeeelt crazy!

Vad tycker du om kosttillskott? vilka tar du, när och varför?

Vad gäller kosttillskott så använder jag som sagt bara proteinpulver för att snabbt få i mig något efter träning (läs mer om det HÄR) och dricker ofta, men inte alltid, PWO innan träningspass, särskilt om jag känner jag behöver lite extra energi. Jag är inte jättebevandrad i kosttillskottsvärlden och är ganska övertygad om att man kan få i sig allt man behöver via vanlig mat, men jag är inte heller den som ratar kosttillskotten. Jag tror att det handlar lite om vad man har för behov, hur man äter – och det faktum att alla inte behöver få i sig extra protein eller aminosyror. Det gör nödvändigtvis inte någon större skillnad om man redan får i sig allt man behöver från vanlig kost, men för det krävs det ju att man äter väldigt allsidigt. Men för vissa, tex sådana som går på stränga dieter och därför inte får i sig alla ämnen kroppen behöver, tror jag att kosttillskott kan göra väldigt mycket.

Har du ätardagar nu för tiden? – Workforresults

För det mesta äter jag vad jag vill, när jag vill och begränsar mig inte till ätardagar. Har dock automatiskt blivit mycket mer medveten om vad jag stoppar i mig och är därför oftast inte sugen på annat än vanlig, bra mat på veckorna. Men så kör jag ibland korta perioder då jag är extra noga; tex utesluter socker; och då kör jag antingen ingen ätardag alls eller en i veckan. Det ser lite olika ut.

Hur har du gjort för att hitta balansen mellan träning och hälsa? Alltså, många har ju gått igenom perioder där man pushat sig själv på ett destruktivt sätt och ”trixat” med maten och liknande (ofta pga en dålig självkänsla). Jag tycker att du verkar vara en tjej med ett mycket sunt förhållningssätt till träning och kost och därför undrar jag hur du har hittat dit? Har du alltid haft en bra och ”lagom” inställning eller har du också gått igenom destruktiva faser? Förstår du min fråga? Det blev lite krångligt.. :S – Kingemarson

Först och främst – tack. Jag är glad att du uppfattar mig som sådan. Och ja, jag tycker nog att jag har en väldigt bra balans när det kommer till träning och kost idag. Jag vet inte om jag direkt kan säga hur jag har skaffat mig det, för jag vet inte om det har varit medvetet. Men jag tänker att kanske beror det på att jag, innan jag började träna, gått igenom så många olika destruktiva faser att jag till slut fick nog (dock har jag aldrig gått igenom destruktiva träningsfaser, men bland annat kostmässigt däremot). Och det var då jag sökte mig till träningen. Sedan jag började träna har jag inte gått en dag och fått ångest över ett missat träningspass eller haft hjärnspöken när det kommer till maten; tvärtom så har träningen hjälpt mig bort från fler och fler hjärnspöken och dessutom hjälpt mig att sluta fred med min egen kropp och självbild. Kanske inte har slutit helt fred än (åtminstone inte varje dag, varje vecka), men jag kommer närmare och närmare hela tiden.

Sen tror jag att jag har en stor styrka i det att jag är en känslomänniska som för det mesta har väldigt god kontakt med mitt känsloliv. Jag har lätt för att lyssna inåt och på kroppens signaler – och jag har helt enkelt bestämt mig för att må bra. Och det är det träningen ska göra för mig; den ska få mig att må bra. Maten jag äter är till för att jag ska må bra. Och mår jag inte bra på grund av något som har med träning eller mat att göra; ja då är det kanske ett bra tecken på att det är dags att börja omvärdera min situation. Allt i livet kanske inte kan vara kul, men träning för mig ska just vara det. Kul och inte ett måste. Och jag missar hellre ett pass nångång än att känna jag tvingar mig igenom det – då har det mist hela sin poäng för mig.

Right people! Det var allt jag hann med den här gången 🙂

20 thoughts on “Frågor & svar – del 2

  1. Tack för ett fantastiskt utförligt och inspirerande svar på min fråga! 🙂

  2. Hej! Läser din blogg men inte kommenterat ännu 🙂 Men herregud vilken skillnad på bilderna alltså. Snacka om peppande för oss (jag själv) som kanske inte orkat ta tag i allt ännu. Tack så väldigt mycket, nu fick jag en välbehövlig vitamininjektion haha. Så där vill jag också se ut. Kram Jenny

  3. Kul att läsa frågor o svar 🙂 Du känns verkligen sådär läskigt perfekt, och det är en komplimang! 😀 Så häftigt att du hittat din glädje i träningen och att du kan dela den med oss på ett så bra sätt. Jag som tränat i hela mitt liv tycker verkligen att det är kul att se att det inte spelar någon roll när eller hur man börjar träna. Man kan fastna för det, bara man hamnar på rätt ställe med rätt människor.
    Du är grym. 🙂

    • Haha du är för söt! Tro mig – jag är INTE perfekt någonstans, du skulle bara veta 🙂 Det är det som är det fina med människor you know. MEN TACK! Komplimangen träffar där den ska och värmer fint ska du veta 😉

      Ja, det finns aldrig ett ”försent” för att fastna för träningen – det gäller verkligen bara att hitta något som passar en och ja, i viss mån kanske rätt människor att omge sig med. Det är en av dom sakerna som är det fina med hela träningsgrejen 😀

  4. SV: Haha, ja du har rätt. Så nu är ett nytt ord skapat, promenadflow 🙂
    Ja, det är skönt när man har flow, det är bara att passa på då! Jag har en tremånaders utmaning med mig själv. För att se vad jag kan åstadkomma själv under dessa månader. Det stora målet är att gå ner -10kg och att träna regelbundet, att fått in det som rutin. Efter dessa månader kommer jag fortsätta men med nya mål osv.

    Vilken härlig blogg du har. Ska läsa runt lite mer 🙂

  5. Vilken fin inspirerande blogg 😀

  6. 🙂 Återigen, kul med frågor och svar.
    Härligt pass du gjorde också.

  7. Du är grymmisch N!

    Vilken resa du gjort och vilka resultat du nått! Helt fantastiskt & starkt jobbat!!
    Du peppar, triggar & motiverar! 💜

    Kram!

  8. Fan vad roligt 😀 hihi. Och du, jag är så impad av dig, DU ÄR SÅ SAAATANS SNYGG 😀

  9. Åh vilken rolig läsning! Blir alltid så peppad av att läsa dina kloka ord.

    Du, jag börjar min utbildning till Cert. Kost- och träningskonsult på The Academy i juni, jag kommer skriva en hel del om det så titta gärna in om du vill 🙂

    • Tack 🙂 Kul att du gillar det!

      Åh vad spännande! Kommer definitivt titta in och se hur det går för dig 🙂 Och berätta gärna vad du tycker om utbildningen 😉

  10. Såg dina före- och efterbilder. WOW, vilka resultat du har fått! Keep up the good work! 😉

Kommentera

