nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Crossfit dag 3 – Benfokus

19 kommentarer

Sjukt trött tjej efter ett mördande pass. 

OH. MY. GOD. Minns ni att jag liknade mitt första Crossfit-pass vid Jesu korsfästelse? I TAKE IT BACK. Dagens pass var hundra gånger värre! Nej, förresten – det var en miljard gånger värre! Typ världens-undergång-förjävligt! Ni vet dom där historierna man hör om folk som kräks mitt under ett fyspass? Well ok – been there, done that. Men ni vet väl vad som mer sägs?

Unless you puke, faint or die – KEEP GOING.

Men det där med puke, det vet jag by now att det bara är en baggis och bara man får det ur sig kan man fortsätta ett tag till utan problems (ok, jag ÄR medveten om hur stört det låter, men ta det med en nypa salt är ni snälla) 😉 Så vad gör man? Kör vidare såklart. Idag var det fokus på ben och lite biceps, men självklart fick hela kroppen jobba på rätt bra ändå. Så blir det ju liksom. Död tjej som fan efter passet och fortfarande, men full av endorfiner. Det är fint det där, med att klara mer än man tror!

Dagens upplägg – återigen varje övning nonstop i en minut, sedan direkt på nästa. Kort återhämtning mellan cirklarna.

Cirkel 1 & 2: Back squats – Thrusters –  Explosiva upphopp – Utfallssteg med rotation & viktplatta – Sidokast med medicinboll – Pull-ups i ringar – Running Man i TRX.

Cirkel 3 & 4: Front squats – Ball slams – Enbent step up med bulgarian bag – Enbenta höftlyft – Bicepscurl into axelpress, hantlar – Sidrotation (mage) i TRX.

PW 45 minuter efteråt.

För er som är nyfikna på det där med Crossfit och undrar vad sjutton det är för något, så skrev Hälsonöten för ett tag sedan ett bra inlägg där hon förklarade Crossfit-tänket. Läs mer om det HÄR.

Annonser

19 thoughts on “Crossfit dag 3 – Benfokus

  1. vart är det du tränar crossfit nånstans? 🙂

    • Tränar inte i grupp eller klass, utan tillsammans med en vän som gjort det tidigare och lägger upp passen. Så vi kör på gymmet där vi i vanliga fall styrketränar, Planet Fitness heter det och ligger i Norrtull här i Stockholm 🙂

  2. Haha du är inte klok ju!!! Snäppet värre än mig måste jag säga 😉

    Var är de ni kör crossfit?

    • Hahaha…! Det tar jag som en komplimang 😉
      På gymmet där jag tränar i vanliga fall. Kör ju inte klass eller i grupp, utan med Viking som vanligt. Han har hållt på med Crossfit och hybridträning tidigare, så jag bad honom att köra lite med mig för omväxlings skull och snäll som han är gick han med på det. Så ja, vi bygger upp våra stationer på gymmet och breder ut oss. Som vanligt 😉

      • Praktiskt – om jag hade lite mer kunskap inom crossfit hade jag ju kunnat göra så med. På det ena av gymmet jag tränar hadr de en rätt stor ”friyta” med trx-band, kettlebells osv.

      • Mm, precis så är det på mitt gym – vi har en stor ”friyta” där vi kör vår crossfit 🙂 Grymt ju! DU får hitta nån som har lite kunskaper – eller vara med på ett pass nånstans. Dock skulle jag ärligt ha svårt att motivera mig till max om jag körde själv, det måste jag säga. Just för att man hela tiden ska prestera på sin topp.

  3. Svar: hehe den middagen + efterätten satt riktigt fint! 🙂

  4. Tack detsamma, hit kommer jag tbx:)

  5. Haha, shit du är galen kvinna 😀 På ett bra sätt 😉 Häftigt hur man kan ta ut sig så pass mycket och vilja fortsätta och bara älska det, på något konstigt hat-älska-sätt. Kul att läsa om vad och hur ni kör också 🙂

    sv. Åh, tack! Värmande ord som gör dagen mycket bättre 😀 Snacka om att boosta självförtroendet 🙂

    • Hahaha, yep. Galen is my middlename säger dom ju såatte 😉 Men det är ju såååå grymt när man står (okej, nej ligger i fosterställning) direkt efteråt sen och inser att man faktiskt tog sig igenom det, trts att det kändes helt omöjligt. Där snackar vi stolthet 😀
      Kul att du gillar att läsa om det. Ska försöka fota/filma några övningar nångång också tänkte jag, men det kommer la..

  6. Fantastiska du! Galen .. men fantastisk! 🙂

    Och jädrans sicka snygga armar/axlar du har!!!!

    Kramos.

  7. Ja men självklart, förr körde jag också bara PW’s och styrka ett tag. Just det med förbränningen stämmer ju som du säger, när du inte ”flåsar” lika mycket förbrukar du större procentdel fett än kolhydrater, JUST DÅ, fast springer du/kör intervaller o.s.v ökar ju förbränningen markant över hela dygnet, fast det gör den ju av styrketräning med:) Tror det är viktigast att hitta nåt man trivs med, en blandning av högintenstivt, lågintensivt och tung styrka gillar jag:p
    Ha en fin dag!! Här är det väääldigt varmt

    • Ja, helt rätt har du 🙂 Jag skulle troligtvis aldrig fastnat för träningen om man sa till mig att gå ut och springa – jag har inte lärt mig det roliga med det än 😉 Styrketräning däremot passade mig och jag var hooked jävligt snabbt. Men som du säger – det viktigaste är att hittar något man tycker om. Det är ju det som får en att fortsätta även när det blir jobbigt.

      ha en fin dag du med! Här är det superhärligt – men jag önskar mig lite av värmen hos dig ändå 😉

  8. Pingback: Gårdagens: ben & mage | nicolesoraya

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s