nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Övningstips – enbenta höftlyft!

9 kommentarer

Allright – Annie frågade efter en beskrivning på dom enbenta höftlyft som jag och Viking körde på onsdagens benpass. Tänkte att jag lika gärna kan dela med mig av den till er allihopa, so here we go!

Eftersom jag inte fotat på gymmet är bilden utan vikter (att ha vikterna gör HELA skillnaden, särskilt om du är stark i ben/rumpa sen innan) utan dom här bilderna är mer så att ni ser själva rörelsen . Ni har säkert sett den förr, eller kanske en variant av den, men för att öka svårighetsgraden en aning så kör vi nu då på ett ben. (Perfekt att köra hemma i reklampausen på TV! 😉 )

Utgångsläge (bild 1): Stöd armbågarna på en bänk/höjd och ”sätt dig ner” utan att nudda marken med rumpan. Fötterna placeras ganska långt fram, men inte så långt att benen är helt sträckta. Ena hälen lätt i marken, andra benet i luften.

Bild 2 – LYFT! Spänn mage, rumpa och lår och lyft härligheten så det riktigt spänner. Det ska KÄNNAS i rumpa och baksida lår.

Bild 3 – Ner till utgångsläget, men se till att inte vila i marken.

Testa att göra den utan vikter först – och lägg sedan på en viktskiva/skivstång på höften så ska ni få se på rejäl skillnad i jobbighetsgrad! Lite jobb blir det också att balansera vikten, vilket ju bara bidrar till att kroppen får kämpa lite extra 😉 Ni som testar – låt mig gärna veta vad ni tycker!

20120426-214748.jpg

Annonser

9 thoughts on “Övningstips – enbenta höftlyft!

  1. Jag är mer facinerad över hur snygg din kropp är än av själva övningen! Satan i gatan vad formen ser bra ut 🙂

  2. Tack sötnos!
    Och jag håller med Helena, helskotta vilken kropp du har kvninna!

  3. DIN KROPP KVINNA!! Ge miiiig!

  4. Åh, spännande. Älskar att snappa upp nya övningar (speciellt för benen, som sagt min favoritgrupp ;)) Brukar köra den där ”knäböjen” i smithmaskinen med bred stans som du visade nån gång. Grymt bra =) Får testa den här nästa gång. Gäller bara att komma ihåg det när man väl är på gymmet 😉 haha.

    sv. Ja, testa kesogratängen, den är så god! Och tack så mycket för dina fina komplimanger. Det gör mig verkligen jätteglad och ännu mer peppad! 😀

  5. Pingback: PT-pass med bloggläsare no.2 | nicolesoraya

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s