nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Motivera mera

4 kommentarer

Som jag nämnt tidigare är det där med motivation en ständig balansgång. För mig kan det i perioder vara supersvårt att hålla uppe min motivation när det kommer till träning och kost – för det är inte alltid lätt. Det spelar ingen roll hur mycket jag älskar att vara på gymmet eller hur bra jag mår av det – uteblir resultaten blir det likförbannat jättetufft att kämpa vidare. Och vet ni vad? Det är okej. Motivationen får brista ibland. Det är okej att ta sig en extra vilodag nångång – det viktiga är bara att ta sig tillbaks snart igen. För mig har det därför blivit väldigt viktigt att ständigt utöka min motivationskälla och hitta nya smarta vägar till att boosta en bristande motivation.

Så, var finner jag min motivation?

– Musiken! Ni som någongång varit på t.ex. Zumbapass vet hur mycket musiken spelar roll för att man ska ha roligt medan man tränar. Knåpa ihop spellistor som peppar och är fulla av energi. Ha en som matchar din träning, vare sig det är yoga, löpning eller styrketräning du håller på med. Jag har till och med en spellista innan träning, som peppar igång mig lite extra om jag behöver efter en lång dag.

– Vänner på gymmet! Att skaffa vänner med samma intressen kan vara något av det smartaste jag gjort, omedvetet eller inte. Idag längtar jag till gymmet även när jag inte ska träna, bara för att få hänga med fina vänner, utbyta tankar och träningstips. Att ha vänner som själva gillar att träna och äta bra är grymt – snacka om att förena nytta med nöje! Dessutom är det ingen av dom som missförstår dina motiv och tycker att du är trist för att du väljer att leva sunt.

– Pojkvännen! Min kille är min största supporter. Att kunna träna med sin partner och dela samma livsstil är en enorm bonus.

– Variation! Det är lätt att tröttna när man hamnar i samma gamla mönster, så variera mera. Testa nya träningsformer och kanske hittar du något nytt att älska. Själv vill jag kasta mig in i boxningsringen 2012.

– Dokumentera mera! Även om resultaten inte alltid syns när du tittar dig i spegeln, så syns dom ibland i andras ögon, på måttband eller bilder. Vi själva är trots allt våra största kritiker och alldeles för ofta letar vi fel på våra kroppar – och den som letar, hittar alltid. Så, jag använder mig av kalendrar, min blogg, tar regelbundet mått och bilder på kroppen för att inte missa det som händer. Inte för ofta, men minst en gång i månaden. Bilderna och måtten, dom ljuger inte!

 – Bloggen! Jag nämnde här ovan att jag använder bloggen för att motivera mig själv. Det är ett sätt som funkar superbra särskilt när jag helt tappat sugen. Dränk dig i andras träningsbloggar, finn inspiration, finn vänner och ventilera! Jag skriver av mig när jag tycker något är jobbigt och det funkar för mig.

– Visualisera! Man har länge pratat om att de som verkligen lyckas (t.ex. friidrottare etc) använder sig av visualisering för att nå sina mål. Law of attraction har det också kallats. Själv har jag letat reda på bilder som inspirerar, kroppar jag vill ha, för att påminna mig om att ingenting är omöjligt så länge viljan att jobba hårt finns. Alla dom där Hollywoodkropparna som ständigt går upp och ned i vikt och muskelmassa tillhör ju inga andra än vanliga dödliga människor som du och jag. Kan dom, så kan jag och du.

– Och kanske viktigast av allt; DELMÅL! Att sätta upp ett stort mål på drömkroppen är enkelt. Tyvärr tar det ju ofta tid och mycket jobb att nå dit och många av oss hinner tappa sugen innan vi ens kommit halvvägs. Så, livsviktigt för mig har varit att sätta upp delmål på vägen att glädjas över i jakten på det stora målet. Kunna knäppa knappen på ett par jeans som stramar åt lite för mycket, orka göra x antal armhävningar, orka springa x antal km på x antal minuter.. Ja, använd fantasin!

Hur gör DU för att hålla uppe motivationen?

4 thoughts on “Motivera mera

  1. Men detsamma!
    Nu kämpar vi tillsammans, you go girl 🙂

  2. Oj vilket fantastiskt resultat!
    Min motivation kommer inifrån till 99%. Jag älskar det jag gör och skulle inte kunna leva utan det. Annars är det hög underbar musik i öronen under träningen, bilder så jag ser hur musklerna utvecklas & bloggen som är en helt fantastisk träningsportal 😀

    • Tack, ja i början gick det superfort 🙂 Jag önskar verkligen jag hade samma starka motivation som du verkar ha haft hela livet! Men oavsett hur härligt jag tycker det är att vara på gymmet, så har jag väldigt lätt för att tappa motivation när jag känner att det står lite still och så är det ju – ibland står man helt enkelt still ett tag innan det händer något. Så för att inte tappa sugen när jag kommer till den punkten måste jag ta till annat 😉

Kommentera

