nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Crossfit-debut!

6 kommentarer

Så slet jag mig loss ur ännu en comfort zone. Att för första gången köra crossfit var lite som korsfästelsen av Jesus; jag dog en jävligt plågsam död och led alla helvetes kval – och sen återuppstod jag. Herrejävlar vilken sjukt jobbig grej! Men fan, aldrig hade jag väl trott att jag en dag skulle komma att tycka det var kul att köra skiten ur mig såpass mycket att pwo:n var nära att komma upp ur magsäcken igen! För nära var det! Kände mig så jäkla slut och lycklig och svettig – och stolt efteråt så ni anar inte. Och nu ser jag med en skräckblandad förtjusning verkligen fram mot dom kommande 1-2 veckorna då vi kör hårt med crossfitpassen. Det här kommer att göra grymt mycket för min utveckling!

Hur körde vi nu då? Vi körde cirklar där varje övning gjordes nonstop under 1 minut, för att sedan hoppa direkt på nästa övning. Vi körde samma cirkel två gånger (med lite vila emellan) och bytte sedan ut övningarna – betydligt roligare när det inte blir för enformigt – och sen den nya cirkeln gånger två. Idag var det lite extra fokus på rygg.

Cirkel 1 & 2: marklyft – hopprep – renegade row (kettlebell) – planka – rodd i TRX – roddmaskin – kast med medicinboll.

Cirkel 3 & 4: chins – farmers walk – frivändningar – kettlebellswingar – roddmaskin – sidokast med medicinboll.

Passet avslutades som vanligt med en PW och sen blev det en välförtjänt mezelunch.

20120430-203554.jpg

Våra stationer under uppbyggnad. 

6 reaktioner på “Crossfit-debut!

  1. Jag visst de! Så sjuk att bli så jäkla trött att man tror man aldrig skall klara det – och sedan vara så lycklig efteråt att man skuttar på moln fast man knappt kan röra sig!

    Jag hostade så de smakade blod efter vårt crossfitpass – ändå älskade jag de. sjukt? Tja lite kanske ;)

  2. bästa!

    Låter väldigt likt upplägget på våra pass! (Det är ju även det här passet jag är instruktör för ibland :)) Dock kör vi tre cirklar, 6 stationer och 1 minut på varje. Dock mellan varje cirkel kör vi tabata-intervaller med burpees. DET är jobbigt :D Haha.

    Och visst är det SÅ JÄVLA ROLIGT?! :D

  3. Åh, det låter så himla kul! Jag skulle också vilja prova, men jag vet inte ens om det finns någon sån grupp här. Vet att de kör lite ibland hos oss på Friskis, men det är inte i grupp, utan mer att det finns pass tillgängligt. Lite av grejen måste väl ändå vara att ha en grupp, eller? :-)

    • Jag kör ju helt utan grupp :) Viking har hållt på en hel del med både crossfit och hybridträning tidigare så det är ett helt eget initiativ det här med att köra crossfit nu ett tag. Han lägger upp passen och så kör vi ihop helt enkelt :) tror dock absolut att det är skillnad på att köra helt själv och ihop med nån/några andra – måste bli svårare att pusha sig själv när man är ensam. Men tycker absolut du ska testa :) dra med dig killen!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 586 andra följare