nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.

Gårdagens magpass

8 kommentarer

Igår var det mage på schemat. Rent träningsprestationsmässigt (uj det blev ett långt ord – fantastiskt med svenska språket är ju det här med att det bara är att sätta ihop massa ord så blir det ett helt nytt ;)har den här veckan varit fantastisk. På riktigt. Många kanske säger det ibland – men den här veckan menar jag det verkligen. Jag har tagit mig ur mina bekvämlighetszoner både en och två och tre gånger, tagit vikter jag aldrig vågat titta på ens och lärt mig massor om både teknik, övningar och mig själv. Och jag har haft jäkligt kul under tiden!

Men allt som åker upp kommer ju förr eller senare ner igen. Som ni vet. Och precis så kände jag igår. Körde med Viking igen (all cred till min fine vän för allt tålamod!) vilket också innebar ett par övningar jag absolut inte är van vid. Ni som tränar vet ju; en ny övning är alltid en ny övning. Många gånger får man kämpa med kroppen för att ens få den att fatta vart man vill. Huvudet fattar teorin, men kroppen lyssnar inte praktiken. Och är det något jag kan finna frustrerande, så är det just precis det..! Jag älskar att lära mig nya saker – men hatar att vara nybörjare. Paradoxalt eller vad? Haha.. Men sån är jag. Jag vill kunna – DIREKT.

Så… alla dessa övningar resulterade i att jag vart galet frustrerad över mina egna prestationer. Eller egentligen inte alla – utan EN övning. Dom där jädrans benlyften i situp-bänken! Satan i gatan vad förbannad jag var! Så arg så allt blodet rusade till huvudet, kinderna blossade, kroppen skakade, tänderna gnisslade och jag nästan grät av ren och tvär ilska. Inte en enda klarade jag, det liksom bara tog totalstopp och jag kunde inte få min jädrans kropp att göra som jag ville. Viking, han skrattade först och jag förstår honom för jag måste sett fruktansvärt komisk ut, men han förstod nog snart att jag var arg på riktigt och vi lät det vara för den gången. Tog mig ett jäkla tag att bli kvitt den där ”fan-vilken-sopa-jag-är-känslan”, trots att jag gjorde mitt bästa för att hålla humöret uppe. Mot slutet av passet hade det äntligen gått över. Och efter powerwalken var det definitivt över. Idag kan jag konstatera att jag nog ändå jobbade rätt bra ändå – för magmusklerna har strejkat rejält hela dagen. Slutet gott, allting gott. Eller nåt ;)

Så, nu har jag berättat om en av mina största frustrations-källor. Vad har du för någon? 

Gårdagens magövningar:

  • Benlyft i hängande ställning
  • Crunches samt Russian Twist på lutande situp-bänk
  • Benlyft på situp-bänk (not so much) 
  • Fällkniven
  • ”Stefan special” i cable (ska försöka fixa bilder på denna – tar som sjutton!)
  • Cable crunches.

+ 45 minuters powerwalk.


8 thoughts on “Gårdagens magpass

  1. Vad menar du med benlyft på situpbänk? Hur gör man den?
    Och den andra övningen vill jag också gärna veta mer om, låter spännande!

    • Jag har för mig att du har lagt upp nån bild nångång när du kör benlyft, du vet när du håller i nånting bakom huvudet och lyfter ben och rumpa upp i luften?
      På situpbänk är det samma övning, men med lutning, vilket jag antar också gör att det blir jobbigare för magen..? Jag ska försöka hitta nån bild :) Men för min del blir det till att lära mig på marken först, utan lutning och i min egen takt haha.. Har du tips så kom gärna med dom!

  2. Till att börja med ska du ha massa cred för en väldigt inspirerande blogg :) imponerande träningsresultat också så det kan ju inte vara särskilt ofta du träffar på en så frustrerande övning som den du beskriver här.
    Kan säga dig att den känslan du beskriver har under VARJE övning! Tog upp min träning igen för snart 2 veckor sen efter ett uppehåll på nästan 3 år! Så både styrka, teknik och motivation är NOLL :( bröst/ triceps pass igår slutade med nackspärr haha känn på den! Stor kram du är grym <3

    • Haha… Tack fina du! Blir verkligen superglad av alla snälla ord :)
      Och tro mig – resultaten till trots så finns det alltid övningar som gör mig frustrerad, särskilt om dom är nya för mig eller gäller muskler som jag tycker är svårare att få kontakt med. Har fått jobba hårt för både styrkan och tekniken – och ändå finns det dagar då INGET vill funka. Så är det nog att leva helt enkelt haha ;)
      Två veckor är kort tid, så jag FÖRSTÅR dig verkligen! Jag började träna ”seriöst” i skiftet juli/augusti förra året, så det är inte alls längesen. Tekniken är A och O. Om du kan, ta hjälp av en PT eller en duktig vän som kan titta på dig medan du tränar. Kanske handlar det bara om att du spänner dig för mycket i ex nacke när du tränar? Jag hade samma problem i början.
      Kroppen är en lat mackapär – vill alltid ta enklaste vägen ut. Så är det även i träningen. Ibland tar det bara lite tid innan vi får den att fatta att den måste jobba för att må bra ;)

      Du fixar det!! Stor kram

  3. du är grym ju o väldigt inspirerande o läsa din blogg blir extremt sugen på o försöka med fitnessfighten!

  4. Pingback: Can’t stop me now! | nicolesoraya

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 586 andra följare