nicolesoraya

En blogg om träning, kost och min resa mot ett starkare jag.


4 kommentarer

Fredagskväll

Idag blev inte helt som jag tänkt mig. Planeringen brast och veckans sista träningspass har nu istället flyttats till imorgon. Istället har jag och mistern dragit iväg till min lägenhet för att hämta lite hyllor som istället ska upp i Sjöstan. Ska bli galet skönt att flytta in hit på riktigt och kunna lägga pengar på en och samma lägenhet istället. Just nu sitter jag och väntar på att mr handyman ska komma hem med borren så att vi kan leka Äntligen Hemma, medan jag mumsar på min mellis.

Imorgon kör vi slut på magen! Kanske en stund nere i bubbelpoolen på gymmet efteråt? Vore inte fel.

Ha en fin fredagskväll!


4 kommentarer

Motivera mera

Som jag nämnt tidigare är det där med motivation en ständig balansgång. För mig kan det i perioder vara supersvårt att hålla uppe min motivation när det kommer till träning och kost – för det är inte alltid lätt. Det spelar ingen roll hur mycket jag älskar att vara på gymmet eller hur bra jag mår av det – uteblir resultaten blir det likförbannat jättetufft att kämpa vidare. Och vet ni vad? Det är okej. Motivationen får brista ibland. Det är okej att ta sig en extra vilodag nångång – det viktiga är bara att ta sig tillbaks snart igen. För mig har det därför blivit väldigt viktigt att ständigt utöka min motivationskälla och hitta nya smarta vägar till att boosta en bristande motivation.

Så, var finner jag min motivation?

- Musiken! Ni som någongång varit på t.ex. Zumbapass vet hur mycket musiken spelar roll för att man ska ha roligt medan man tränar. Knåpa ihop spellistor som peppar och är fulla av energi. Ha en som matchar din träning, vare sig det är yoga, löpning eller styrketräning du håller på med. Jag har till och med en spellista innan träning, som peppar igång mig lite extra om jag behöver efter en lång dag.

- Vänner på gymmet! Att skaffa vänner med samma intressen kan vara något av det smartaste jag gjort, omedvetet eller inte. Idag längtar jag till gymmet även när jag inte ska träna, bara för att få hänga med fina vänner, utbyta tankar och träningstips. Att ha vänner som själva gillar att träna och äta bra är grymt – snacka om att förena nytta med nöje! Dessutom är det ingen av dom som missförstår dina motiv och tycker att du är trist för att du väljer att leva sunt.

- Pojkvännen! Min kille är min största supporter. Att kunna träna med sin partner och dela samma livsstil är en enorm bonus.

- Variation! Det är lätt att tröttna när man hamnar i samma gamla mönster, så variera mera. Testa nya träningsformer och kanske hittar du något nytt att älska. Själv vill jag kasta mig in i boxningsringen 2012.

- Dokumentera mera! Även om resultaten inte alltid syns när du tittar dig i spegeln, så syns dom ibland i andras ögon, på måttband eller bilder. Vi själva är trots allt våra största kritiker och alldeles för ofta letar vi fel på våra kroppar – och den som letar, hittar alltid. Så, jag använder mig av kalendrar, min blogg, tar regelbundet mått och bilder på kroppen för att inte missa det som händer. Inte för ofta, men minst en gång i månaden. Bilderna och måtten, dom ljuger inte!

 – Bloggen! Jag nämnde här ovan att jag använder bloggen för att motivera mig själv. Det är ett sätt som funkar superbra särskilt när jag helt tappat sugen. Dränk dig i andras träningsbloggar, finn inspiration, finn vänner och ventilera! Jag skriver av mig när jag tycker något är jobbigt och det funkar för mig.

- Visualisera! Man har länge pratat om att de som verkligen lyckas (t.ex. friidrottare etc) använder sig av visualisering för att nå sina mål. Law of attraction har det också kallats. Själv har jag letat reda på bilder som inspirerar, kroppar jag vill ha, för att påminna mig om att ingenting är omöjligt så länge viljan att jobba hårt finns. Alla dom där Hollywoodkropparna som ständigt går upp och ned i vikt och muskelmassa tillhör ju inga andra än vanliga dödliga människor som du och jag. Kan dom, så kan jag och du.

- Och kanske viktigast av allt; DELMÅL! Att sätta upp ett stort mål på drömkroppen är enkelt. Tyvärr tar det ju ofta tid och mycket jobb att nå dit och många av oss hinner tappa sugen innan vi ens kommit halvvägs. Så, livsviktigt för mig har varit att sätta upp delmål på vägen att glädjas över i jakten på det stora målet. Kunna knäppa knappen på ett par jeans som stramar åt lite för mycket, orka göra x antal armhävningar, orka springa x antal km på x antal minuter.. Ja, använd fantasin!

Hur gör DU för att hålla uppe motivationen?


2 kommentarer

Dagens träning

Sitter och tittar på The Terminal med pojkvännen. Den filmen är rätt mysig ändå – hjärtvärk liksom! Tänkte bara slänga iväg en liten uppdatering om dagens träningspass; biceps/triceps. Skippade cardion idag eftersom mina ben är totaldöda och minns nu varför jag alltid tränat ben innan helgen tidigare. Note to self: Ben får tränas apmaxat endast på fredagar!

Dagens pass: 3 set x 8-10 rep.

- Pull ups med motvikt

- Bicepscurls (cabel), halvor

- Excentriska bicepscurls (med hjälp av pojkvän)

- Hammercurls

- Dipps

- Liggande French Press

- Push downs

20111229-220641.jpg

Kvällis: Grovt, rostat bröd med ägg, skinka och grönsaker. Mums!


Lämna en kommentar

Det där med att man går som ett mongo..

Att springa runt i trappor när benen inte vill lyda är inte det roligaste jag vet! Dock känns det fint att veta det beror på träning och inget annat. Dessutom verkar ju pojkvännen ha himla kul åt hur ont jag får när han petar på mina ben. (Mm! Klart han utnyttjar situationen och ger igen!) Oh well… Får helt enkelt stå ut med min mongo gångstil i ett par dagar. Lär ju bli värre imorgon om jag känner min kropp rätt. Hörde nångång av någon att det bästa sättet att bli av med träningsvärk är att röra på sig ännu mer – stämmer det? Jag tror att det gör det vad gäller mig i alla fall, men är det någon som vet?

Just nu sitter jag hursomhelst och laddar för nästa gympass. Idag blir det träning med killen, vilket jag tycker är superhärligt! Perfekt tillfälle att köra excentriska övningar och ta ut sig lite extra! Att träna med en partner är en riktig motivationshöjare – och jag är helt fånigt glad över att ha välsignats med en pojkvän som alltid pushar och stöttar. Faktum är ju att jag i mångt och mycket har honom att tacka för att jag verkligen börjat tycka om träning och framförallt hittat ett gym jag toktrivs på. Att träna på en plats man tycker om tror jag är superviktigt för motivationens skull. Gud ska veta jag spenderat galet mycket pengar på gymkort både här och där utan att verkligen trivas, vilket har lett till att jag inte ens utnyttjat det jag betalat för. Men Planet Fitness har verkligen blivit mitt andra hem.


20111229-152252.jpg


8 kommentarer

Träningsvärk deluxe!

Det blev visst mer långledigt från bloggen än jag tänkt mig. Nu är vi tillbaks i huvudstan igen efter en mysig, men intensiv julhelg. Skönt att komma hem igen efter allt flängande fram och tillbaks. Överallt hör jag folk klaga över snöns frånvaro – själv är jag galet glad över de minusgrader som bestämt sig för att ta semester i år. Hemma hos familjen var gräsmattan lika grön som vore det i maj och på Facebook har det börjat dyka upp bilder på vårblommor som börjat vakna till liv lite här och där. Helknas – men underbart! Så det blev mycket tid utomhus den här julen. I Dalarna blev det lerduveskytte två dagar i rad och i Forsvik följde vi med syster ut för att träna sök och spårning med hundarna. Skönt!

Gårdagen var lugn och ganska tom på innehåll. Känner att jag fortfarande går mycket på sparlåga och verkligen behöver den lilla ledighet jag kan få innan jag måste sätta igång på allvar med min hemtenta nästa vecka. Igår blev det till att leta kurslitteratur inför den kommande terminen och gråta blod över hur jävla dyrt det är med dom där jädrans böckerna. Snacka om att min plånbok förblöder inför varje ny kurs!

Följde med mister man upp på morgonen och spenderade min förmiddag på gymmet där benen fick sig en omgång. Kroppen är fortfarande inte helt med, men det ska bli ändring på den saken! Men det var ändå ett schysst pass. Om inte annat så visade det sig i morse när jag vaknade och knappt kunde ta mig ur sängen. TRÄNINGSVÄRK DELUXE!! Känns som lår och rumpa hamnat under en ångvält goddamnit!

Gårdagens träningspass: Ben, 3 set x 8-10 rep.

- 15 min cross (uppvärmning)

- Breda knäböj med skivstång

- Smala knäböj ”

- Benspark

- Liggande benpress

- Stepdown med hantlar

Tips på bra benövningar DU brukar köra?


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 586 andra följare